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관계적 시청(relational viewing)의 시대 : 텔레비전 시청과 1인 미디어 이용에서 형성되는 관계성 비교
자료요약
본 연구는 영상매체를 시청하고 즐거움을 느끼는 다양한 이유 가운데 ‘관계성’에 주목하고 이에 대한 이론적 고찰을 시도하였다. 타인과 관계를 맺으려는 것은 인간의 본능이며, 텔레비전은 이러한 관계성 욕구를 충족시켜주는 매체로 알려져 왔다. 영상매체를 시청하면서 관계를 형성하는 현상은 애착이론, 자기결정이론, 소속감이론, 감정 전이 이론 등으로 설명될 수 있다. 본 연구에서는 관계를 맺으며 시청하는 시청 행태를 ‘관계적 시청’으로 개념화하고, 텔레비전 시청에서 발생하는 다양한 관계 형성에 대해 논하였다. 구체적으로, 시청자들은 방송 프로그램 자체, 매체가 가지는 유도성(affordance), 방송 등장인물 개인, 방송 등장인물 집단, 다른 시청자들의 5가지의 차원에서 관계를 형성한다. 이러한 관계 형성은 전통적 텔레비전 시청보다, 쌍방향적이고 동시적 상호작용이 가능한 1인 미디어 방송에서 더 강하게 나타날 것으로 예측되었다. 요컨대, ‘관계적 시청’은 프로그램 시청과 온라인 대화를 결합하고 쌍방향 커뮤니케이션 기제를 장착한 새로운 방송의 시대에 시청 과정과 효과의 변화를 설명할 핵심 요인이라고 할 수 있다.
This study focuses on ‘relationship formation’ as a reason for watching and enjoying visual media, and attempted to theoretically conceptualize “relational viewing.” It is human instinct to establish relationships with others, and television has been known as a medium to satisfy these relational needs. The phenomenon of forming a relationship while watching visual media, such as TV and Youtube, can be explained by attachment theory, self-determination theory, need to belong theory, and emotion transfer theory. This study discusses the various relationship formations that occur in television viewing. Specifically, viewers form relationships with five players in the viewing contexts: broadcast programs, affordance of the media, individual characters in the show, the group of characters in the show, and other viewers who watch the same program. This relationship formation is expected to be stronger in one person media broadcasting, which provides more simultaneous interaction than the traditional television. In short, “relational viewing” is a key factor in explaining changes in viewing contexts in this new era of broadcasting which combines program viewing with online conversations, and is equipped with two-way communication mechanisms.
This study focuses on ‘relationship formation’ as a reason for watching and enjoying visual media, and attempted to theoretically conceptualize “relational viewing.” It is human instinct to establish relationships with others, and television has been known as a medium to satisfy these relational needs. The phenomenon of forming a relationship while watching visual media, such as TV and Youtube, can be explained by attachment theory, self-determination theory, need to belong theory, and emotion transfer theory. This study discusses the various relationship formations that occur in television viewing. Specifically, viewers form relationships with five players in the viewing contexts: broadcast programs, affordance of the media, individual characters in the show, the group of characters in the show, and other viewers who watch the same program. This relationship formation is expected to be stronger in one person media broadcasting, which provides more simultaneous interaction than the traditional television. In short, “relational viewing” is a key factor in explaining changes in viewing contexts in this new era of broadcasting which combines program viewing with online conversations, and is equipped with two-way communication mechanisms.
목차
1. 서론
2. 이론적 논의
3. 논의
참고문헌
Abstract
2. 이론적 논의
3. 논의
참고문헌
Abstract
#관계적 시청
#사회적 시청
#등장인물과 관계형성
#시청자간 관계 형성
#소속감 욕구
#시청 유도성
#relational viewing
#social viewing
#relationship with person in the show
#relationship with co-viewers. need to belong
#viewing affordance








