여대생들의 인스타그램 이용 행태(능동적 vs. 수동적)와 우울감과의 관계 : 자아 존중감의 조절 효과를 중심으로
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 22 pages| 2020.01.08| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 여대생을 대상으로 두 가지 유형의 인스타그램 이용 행태(i.e., 능동적 vs. 수동적)와 우울감 간의 관계에 있어서 자아 존중감의 조절 효과를 탐색했다. 국내 한 사립대학교의 여학생을 대상으로 한 온라인 설문 조사(N = 107) 결과, 두 개의 가설에서 제시한 능동적 및 수동적 인스타그램 이용과 자아 존중감 간의 상호작용 효과는 예측대로 지지되었다. 즉, 능동적 인스타그램 이용 수준이 높은 경우, 자아 존중감에 따른 우울감의 차이가 없었지만, 능동적 이용 수준이 낮은 경우 자아 존중감이 낮은 여대생들은 자아 존중감이 높은 여대생들에 비해 우울감의 수준이 높았다. 마찬가지로 수동적 인스타그램 이용 수준이 낮은 경우에는 자아 존중감에 따른 우울감의 차이가 나타나지 않았지만, 수동적 이용 수준이 높은 경우 자아 존중감이 낮은 여대생들은 자아 존중감이 높은 여대생들에 비해 우울감을 더 경험하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 SNS 이용 행태(능동적 vs. 수동적) 구분의 유용성을 제시하며, SNS 이용 효과 탐색에 있어서 자아 존중감과 같은 조절 변인을 고려할 필요가 있음을 시사한다. 또한 SNS 관련 미디어 리터러시 중재 프로그램을 위한 실무적 함의를 제시한다.

This study explores the moderation effect of self-esteem in the relationship between two types of Instagram use (active vs. passive) and depression among female college students. An online survey of female college students (N = 107) in a private university was conducted. As expected, the results supported the hypotheses regarding the interaction effects of self-esteem with active and passive Instagram use respectively. That is, for those with high active Instagram use, there were no difference in depression upon self-esteem; for those with low active Instagram use, participants with low self-esteem showed greater depression compared to those with high self-esteem. Similarly, for those with low passive Instagram use, there were no difference in depression upon self-esteem; for those with high passive Instagram use, participants with low self-esteem showed greater depression compared to those with high self-esteem. This study suggests the utility of differentiating passive vs. active SNS usage types and the importance of considering moderating factors, such as self-esteem, in exploring the effects of SNS use. Practical implications for SNS-related media literacy education is discussed.
목차
1. 서론
2. 문헌 연구
3. 연구 방법
4. 분석과 결과
5. 결론 및 함의
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