자료요약
본 연구는 2018년 6월부터 2019년 6월까지 중국 소재 750개 한식당과 한국의 475개 한식당에 대한 중국인 소비자의 온라인 리뷰를 분석하였다. 구체적으로, 빅데이터 분석 기법을 활용하여 중국인 소비자의 한식 관여도와 한식 친숙도에 따른 한식당의 속성과 맛에 대한 감정을 비교하여 살펴보았다. 한식당 속성의 경우, 한식 관여도가 높은 소비자는 한식당의 중심적인 측면(맛, 음식관련 속성)에 대한 평가를 많이 하였고, 한식 관여도가 낮은 소비자는 한식당의 주변적인 측면(맛과 음식 이외의 속성)에 대해 평가를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 또한, 한식에 대한 친숙도가 높은 소비자 역시 중심적인 측면에서 한식을 평가하는 경향이 있는 것으로 확인되었다. 한식 맛에 대해서는, 전반적으로 중국 소비자는 자극적인 맛보다는 부드러운 맛을 더 긍정적으로 평가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 한식 관여도와 한식 친숙도를 고려하여 중국인 소비자의 한식당 속성과 맛에 대한 감정을 비교 분석하였고, 이러한 결과는 향후 K-food 마케팅 전략 수립과 실행을 위한 유용한 방향성을 제시해 줄 수 있을 것으로 기대된다.
This study analyzed Chinese consumers’ evaluation of K-food based on the online reviews of 750 K-food restaurants in China and 475 K-food restaurants in South Korea from June 2018 to June 2019. Using big-data analysis techniques, we compared the online reviews in relation to their K-food involvement and familiarity. Regarding K-food attributes, while consumers with high K-food involvement were more likely to evaluate central aspects of K-food restaurants (attributes such as flavors and tastes), consumers with low K-food involvement tended to evaluate peripheral aspects of K-food restaurants (attributes other than flavors and tastes). Similarly, consumers with high K-food familiarity mentioned more about central aspects of K-food, as opposed to those with low K-food familiarity. Regarding K-food flavors, Chinese consumers showed preference toward mild flavors over strong or intense flavors. Using K-food involvement and familiarity, results provide useful insights for marketing strategies targeting diverse Chinese consumers as well as directions for ‘the globalization of Korean foods.’
This study analyzed Chinese consumers’ evaluation of K-food based on the online reviews of 750 K-food restaurants in China and 475 K-food restaurants in South Korea from June 2018 to June 2019. Using big-data analysis techniques, we compared the online reviews in relation to their K-food involvement and familiarity. Regarding K-food attributes, while consumers with high K-food involvement were more likely to evaluate central aspects of K-food restaurants (attributes such as flavors and tastes), consumers with low K-food involvement tended to evaluate peripheral aspects of K-food restaurants (attributes other than flavors and tastes). Similarly, consumers with high K-food familiarity mentioned more about central aspects of K-food, as opposed to those with low K-food familiarity. Regarding K-food flavors, Chinese consumers showed preference toward mild flavors over strong or intense flavors. Using K-food involvement and familiarity, results provide useful insights for marketing strategies targeting diverse Chinese consumers as well as directions for ‘the globalization of Korean foods.’
목차
1. 서론
2. 선행 연구 검토
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
참고문헌
Abstract
2. 선행 연구 검토
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
참고문헌
Abstract
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