자료요약
본 논문은 지방자치단체에서 운영하는 공연단이 어떠한 의미를 가지는지 공연단 자체는 물론 도시 브랜드 차원에서 탐구한 것이다. 수원시립공연단을 대상으로 관람객들에게 설문조사를 실시하였다. 연구 결과 첫째, 유희성과 즐거움, 지배, 인지 여부 순으로 공연 만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공연단에 대한 태도에는 즐거움, 유희성, 관여도 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 수원시에 대한 태도에 미치는 영향력은 즐거움과 지배 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해, 즐거움이라는 감정이 공연단은 물론 도시 브랜드에 핵심적인 요인이라는 것을 알 수 있었다. 유희성은 공연단에 대한 평가에만 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 관여도의 경우 예술단에 대한 태도에만 긍정적인 영향을 미쳤으며, 감정반응(PAD)이론 중 즐거움의 역할이 가장 크게 나타났으며 지배의 경우 공연 만족도와 수원시 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 환기는 의미 있는 영향성을 찾지 못하였다. 이러한 결과는 학문적인 시사점과 함께 공연단의 도시 브랜드에서의 역할에 대해 실무적인 시사점도 제공하고 있다.
This study explored effects of the performance company run by city government on viewers’ satisfaction and city brand building. Suwon was chosen as a research target. The results showed that playfulness, pleasure, dominance, recognition influenced satisfaction of viewers in order. Attitudes toward performance company were affected by pleasure, playfulness, involvement in order. For attitudes toward the city of Suwon, pleasure and dominance were statistically significant. In sum, pleasure affected performance satisfaction, company attitudes, and city brand attitudes. Playfulness influenced performance satisfaction and attitudes toward the city performance company. Involvement only influenced attitudes toward the city performance company. Arousal among PAD did not influence performance satisfaction, company attitudes, and city brand attitudes.
This study explored effects of the performance company run by city government on viewers’ satisfaction and city brand building. Suwon was chosen as a research target. The results showed that playfulness, pleasure, dominance, recognition influenced satisfaction of viewers in order. Attitudes toward performance company were affected by pleasure, playfulness, involvement in order. For attitudes toward the city of Suwon, pleasure and dominance were statistically significant. In sum, pleasure affected performance satisfaction, company attitudes, and city brand attitudes. Playfulness influenced performance satisfaction and attitudes toward the city performance company. Involvement only influenced attitudes toward the city performance company. Arousal among PAD did not influence performance satisfaction, company attitudes, and city brand attitudes.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 결과
5. 논의 및 결론
참고문헌
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 결과
5. 논의 및 결론
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