선거벽보의 색상 이미지 불일치성이 유권자들의 투표의도에 미치는 효과
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 21 pages| 2017.12.07| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 선거벽보의 색상 이미지의 불일치정도에 따라 유권자들의 색상 이미지가 투표의도에 미치는 효과가 달라질 것인지를 검증하였으며, 이러한 효과가 정치지식에 의해 조절될 것인지를 300명의 피험자들을 대상으로 실증적으로 검증하였다.
본 연구의 결과를 요약해보면 다음과 같다. 첫 번째로 선거벽보의 색상 불일치성이 낮은 상황에서 후보자에 대한 투표의도는 불일치성이 높은 상황보다 더 긍정적인 것으로 밝혀졌다. 두 번째는 불일치성이 낮은 상황에서 피험자들은 기존의 정치적 스키마(후보 및 정당)에 의존하기보다는 색상 본연의 의미가 낳는 체화된 의미의 색상 이미지에 의존해서 자신의 투표의도를 결정하는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로 불일치성이 높은 상황에서 정치지식이 많은 응답자들은 준거적 의미의 색상 이미지, 정치지식이 작은 응답자들은 체화된 의미의 색상 이미지가 투표의도를 결정하는 주요 변인인 것으로 밝혀졌다.

The experiment of 300 people was carried out to examine that the effects on vote intention. The meaning of colors could be changed depending on the degree of incongruity, and to verify the two hypothesis which assumed the moderating effects of political knowledge on the vote intention.
The results of this study is as follow. First, results revealed that the meaning of colors in the situation of high incongruity were less positive than in the situation of low incongruity. Secondly, experimentee made a political decision depending not by their political schema such as political knowledge but by image of embodied meaning. Finally, in the situation of high incongruity, the moderating role of political knowledge was confirmed, and respondents who had high political knowledge were influenced by the referential meaning of color image. However, respondents who possessed low political knowledge were affected by the embodied meaning of color.
목차
1. 서론 및 연구목적
2. 이론적 배경
3. 연구가설
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 결론 및 논의
참고문헌
ABSTRACT
선거벽보 색상 이미지의 일치성 색상의 의미 투표의도 정치지식 presidential election campaign poster incongruity of color embodied and referential meaning voting intention political knowledge
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