담뱃갑 경고 그림 정책은 어떻게 기사화되었나? : 보건복지부의 보도 자료와 언론 보도 비교를 중심으로
한국PR학회 | 한국PR학회 | 24 pages| 2018.11.26| 파일형태 :
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자료요약
<배경 및 목적> 본 연구에서는 담뱃갑 경고 그림 정책과 관련하여 보건복지부가 제공한 보도 자료가 어떤 내용으로 구성되었는지 그 특성을 파악하고, 이것이 언론 보도에 어떻게 반영되었는지 살펴보았다. <방법> 담뱃갑 경고 그림 정책 관련 보건복지부의 보도 자료 25건과 언론 보도 250건을 대상으로 내용 분석을 실시하였다. <결과> 모든 보도 자료는 기사체 형식으로 작성되었으며, 요약형 정보와 직접 인용구가 함께 제시된 경우가 가장 많았다. 보도 자료의 내용은 대부분 정책에 관한 것이었으며, 참고 자료에는 법과 정책 관련 정보가 가장 많았다. 보도 자료는 약 30%의 기사에서 활용되었고, 신문사들의 보도 자료 활용률은 평균 47%였다. 언론 보도에는 주로 보도 자료만 사용되었고, 보도 자료가 제공된 당일에 기사화되었으며, 보도 자료 내용을 재구성한경우가 대부분이었다. 보도 자료의 헤드라인은 거의 활용되지 않았고, 보도 자료에서 제공된 직접 인용구를기사화한 비율은 30%에 불과했으며, 보도 자료 내용을 직접 인용구로 처리한 경우는 16.9%로 나타났다. 보도 자료가 기사화된 언론 보도는 주로 스트레이트로 보도되었고, 중립적인 논조로 쓰였으며, 대부분 정책프레임과 효용성 프레임을 강조하였고, 보건복지부와 전문가가 주요 정보원으로 등장하였다. 반면, 보도 자료가 기사화되지 않은 언론 보도는 다양한 기사 유형으로 보도되었으며, 부정적인 관점으로 보도된 경우가많았고, 갈등 프레임과 심리적 저항 프레임이 비교적 많이 사용되었으며, 보다 다양한 정보원이 활용되었다. <논의 및 결론> 결과적으로 보도 자료는 정책 홍보에 주력한 반면, 언론 보도는 정책 홍보는 물론 정책 시행에 따른 이해 당사자 집단 간의 갈등과 담뱃갑 경고 그림에 대한 심리적 저항을 비교적 많이 다룬 것으로 나타났다. 이러한결과는 두 주체 간의 ‘담뱃갑 경고 그림 정책에 대한 현실’이 상이함을 보여 준다.  
 
I examined content characteristics of press releases provided by the Ministry of Health and Welfare on the cigarette pictorial warning policy, and analyzed how the press releases were reported by the media. A content analysis was conducted on 25 press releases from the Ministry of Health and Welfare, and 250 media reports related to the cigarette pictorial warning policy. All press releases were written in news article format, and most of the press releases were presented with summarized information and direct quotations. The press releases mainly addressed the policy, and references provided regulation and policy-related information. The press releases were used in approximately 30% of published news articles on the topic, and approximately 47% of the press releases were used in the media. The typical press release was largely restructured and published on the same day it was provided. Headlines presented in the press releases were rarely used, and only 30% of direct quotes in the press releases were used in news articles. Conversely, 16.9% of news articles were written as direct quotes, even though not directly quoted from the press releases. Most of the news articles using press releases were reported in a straightforward, objective style, written in a neutral, objective tone. They also were written in a policy frame and a usefulness frame, and the Ministry of Health and Welfare was the most frequently used information source. However, news articles not using press releases were reported in diverse news story styles, written in a negative tone. Those reports were written in a conflict frame and a psychological resistance frame, and diverse information sources were used. Overall, while the press releases focused on publicizing policy, the media promoted policy as well as addressed conflicts and psychological resistance, in policy implementation. Findings reveal that the Ministry of Health and Welfare, and the media, perceived the reality of the cigarette pictorial warning policy differently.
목차
요약
문제 제기
이론적 배경
보도 자료와 언론 보도의 관계
담배 규제 정책 관련 프레임 연구
연구문제 및 연구 방법
연구문제
연구 방법
분석 유목 및 측정
신뢰도 검증
연구 결과
보도 자료의 내용적 특성
보도 자료의 기사화 여부와 활용 정도
담뱃갑 경고 그림 정책 관련 언론 보도 특성
결론 및 논의
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