애드테크(AD-Tech) 시대의 비콘(Beacon) 광고 수용 결정 요인에 관한 연구
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 33 pages| 2018.11.22| 파일형태 :
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자료요약
시공간을 초월한 연결성을 핵심 가치로 하는 최근의 IoT 마케팅 환경 아래 본 연구는 사물 간 연결을 용이하게 하는 비콘 기술에 주목하여 수용자 관점에서 비콘 광고 채택에 영향을 미치는 요인들을 지각된 혜택과 제약의 관점에서 분석하였다. 또한 발견된 요인들이 비콘 광고 수용 태도와 이용 의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 실제 비콘 앱을 마케팅에 활용하는 산업군이 젊은층 뿐 아니라 장년층을 타깃으로 하는 사례가 점차 많아진다는 점을 참고하여 20∼50대 스마트폰 이용자를 대상으로 온라인 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과 비콘 광고의 지각된 혜택과 제약을 구성하는 요인들은 3개의 혜택 요인(정보 혜택, 쾌락 혜택, 금전 혜택)과 3개의 제약요인(학습 제약, 관계 제약, 안전 제약)으로 나타났다. 그중 정보 혜택, 쾌락 혜택, 금전 혜택과 관계 제약은 비콘 광고 수용 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 학습 제약과 안전제약이 비콘 광고 수용 태도에 미치는 영향력은 유의미하지 않게 나타났다. 한편 비콘 광고 수용태도가 호의적일수록 비콘 광고 이용 의도 또한 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 연구 결과에 대한 실무적, 학술적 함의는 결론 및 논의 부분에 서술하였다. 
 
Following recent marketing environment regarding connectivity over time and space as critical core value, this study focuses on Beacon technology that facilitates connectivity among objects and analyzes the factors influencing whether to accept Beacon advertising or not to, from the perspective of the audience in terms of perceived benefits and constraints. In addition, this study reviewed how those factors affect accepting attitude of Beacon Advertising and intention to use. it. Actually, as the industrial groups which use Beacon App for their marketing target more and more older as well as the young, online survey was conducted targeting smart phone users in 20s to 50s. As a result, the factors composing of perceived benefits and constraints of Beacon advertising turned out three beneficial factors (informative benefit, pleasant benefit, monetary benefit) and three constraints (study constraint, relation constraint, safety constraint). Among them, informative benefit, pleasant benefit, monetary benefit, and relation constraint turned out they affect Beacon advertising-accepting attitude significantly. On the other hand, the influence of study constraint and safety constraint on Beacon advertising attitude was not significant. Besides, as Beacon advertising accepting attitude gets more favorable, the dependence on Beacon advertising use gets stronger. The practical and academic implications of the results are described in the conclusion and discussion.
목차
1. 연구 배경
2. 이론적 배경
3. 연구문제
4. 연구 방법
5. 연구 결과
6. 결론 및 함의
비콘 애드테크 기술 수용 모델 혜택 제약 Beacon Ad-Tech TAM Benefits Constraints
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