지역경제 활성화와 옥외광고산업 가치에 관한 탐색적 연구
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 21 pages| 2020.01.08| 파일형태 :
조회 393 다운로드 1
자료요약
본 연구는 지역경제 활성화 차원에서 옥외광고산업이 지역경제에 미치는 영향을 파악하기 위해 수행되었다. 이 주제와 관련하여 아직 많은 연구가 이뤄지지 않은 만큼 탐색적 의미에서 연구를 수행하였으며, 다양한 이론 및 선행연구를 검토하고 적절한 연구방법과 연구모형을 설정하여 분석에 필요한 패널데이터를 수집하였다. 연구에 사용된 데이터는 한국옥외광고센터의 〈옥외광고통계〉에서 제공하는 옥외광고산업 총매출액, 종사자수, 옥외광고물 신규허가건수와 통계청 국가통계포털의 〈e-지방지표〉에서 제공하는 GRDP, 1인당 GRDP, 경제성장률 등의 연간자료를 사용하였으며, 2014년부터 2016년까지 총 16개 광역자치단체별로 분류하여 패널데이터를 구축하였다. 또한 다양한 모형검정 방법을 통해 패널데이터의 특성에 적합한 모형을 추정하여 분석을 실시하였다. 마지막으로 연구결과를 통해 주요 지역경제지표(GRDP, 1인당 GRDP, 경제성장률)에 영향을 미치는 옥외광고산업 차원의 요인을 실증적으로 밝히고, 지역경제 활성화를 위한 옥외광고산업의 경제적 가치와 정책적 시사점을 도출하였다.

The purpose of this study is to investigate the effect of OOH advertising industry on regional economies. Since not many studies have been done on this topic yet, we reviewed various theories and previous research. Proper research methods and research design also have been established to collect panel data needed for analysis. The data used in the study are the gross sales of OOH advertising industry, number of employees, number of newly authorized OOH ads from 〈OOH Statistics〉 which is provided by Korea Out of Home Advertising Center. Also, the annual data such as gross regional domestic product(GRDP), GRDP per capita, economic growth rate from 〈e-regional indicators〉 which is provided by Korean Statistical Information Service are used. The panel data were established by collecting data from 2014 to 2016 which were categorized by 16 metropolitan cities and provinces. In addition, the model suitable for the characteristics of panel data was estimated and analyzed through various model test methods. Finally, the results empirically reveal that OOH industry-related factors could influence the key regional economic indicators(GRDP, GRDP per capita, economic growth rate) and show the economic value and policy implications of OOH advertising industry.
목차
Ⅰ. 연구배경 및 연구목적
Ⅱ. 기존문헌 고찰
Ⅲ. 연구가설
Ⅳ. 연구방법
Ⅴ. 연구결과
Ⅵ. 결론 및 함의
#옥외광고산업 #지역경제활성화 #옥외광고통계 #지역경제지표 #패널회귀분석 #OOH advertising industry #regional economic vitalization #OOH advertising statistics #regional economic indicators #panel regression analysis
저작권 안내 및 사용범위와 규정
  • 위 정보 및 게시물 내용의 불법적 이용, 무단 전재, 배포는 법적으로 "금지되어" 있습니다.
  • 저작권 침해, 명예훼손 등 분쟁요소 발견시 하단의 “고객센터”를 이용해주세요.
  • 기타는 저작물의 등록자가 정하는 사용 범위와 규정에 준합니다.
  • 위 자료는 한국OOH광고학회 가 저작권을 관리하고 있습니다.
자료 제공처