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SNS 라이브 동영상 이용 의도에 관한 연구 : 부정적 화질 상태, 부정적 네트워크 상태의 조절 효과
자료요약
본 연구에서는 SNS 라이브 동영상 이용 의도에 영향을 줄 수 있는 변인에 대해 분석하였다. SNS 라이브 동영상 이용 의도에 영향을 미치는 선행 요인으로 유용성, 이용 용이성, 즐거움, 연결성, 프레즌스를 선정하였다. 더불어, 부정적 화질 상태와 부정적 네트워크 상태의 조절 효과에 대해서도 살펴보았다. 리서치 회사를 통해 총 267명을 대상으로 온라인 설문 조사를 시행하였다. 연구 결과, SNS 라이브 동영상 이용 의도에 대해 유용성, 이용 용이성, 즐거움, 프레즌스가 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 연결성은 SNS 라이브 동영상 이용 의도에 직접적으로 영향을 미치지 못하였다. 다음으로, 프레즌스에 대한 부정적 네트워크 상태의 조절 효과가 있는 것으로 나타났다. 반면, 부정적 화질 상태는 조절 효과가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 SNS 라이브 동영상의 설계 및 마케팅에 기본 자료로 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to search variables to influence on usage intention of SNS live video. It is composed of usefulness, ease of use, enjoyment, connectedness and presence. And this study focused on the moderating effect of negative video quality and negative network. 267 participants joined this research online. The results are listed below. First, the results showed that usefulness, ease of use, enjoyment and presence directly influenced on usage intention. While connectedness did not directly influenced on usage intention. Next, negative network had moderating effects. While negative video quality had no moderating effect. This results are meaningful in that they can be used as a data for the design and marketing of SNS live video.
The purpose of this study is to search variables to influence on usage intention of SNS live video. It is composed of usefulness, ease of use, enjoyment, connectedness and presence. And this study focused on the moderating effect of negative video quality and negative network. 267 participants joined this research online. The results are listed below. First, the results showed that usefulness, ease of use, enjoyment and presence directly influenced on usage intention. While connectedness did not directly influenced on usage intention. Next, negative network had moderating effects. While negative video quality had no moderating effect. This results are meaningful in that they can be used as a data for the design and marketing of SNS live video.
목차
1. 연구 배경
2. 이론적 논의
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론
2. 이론적 논의
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론
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