자료요약
배경 및 목적 정부 PR의 필요성과 중요성에 대한 인식이 높아지고 있는 현 시점에서 본 연구는 우리나라 정부기관에서 PR업무를 담당하는 부서의 위상과 역할을 탐색하는 데 목적을 두었다. 구체적으로는 현 정부 18부 5처 17 청의 중앙행정기관 내 PR 담당 부서명과 위계상 위치, 부서의 규모와 역할을 살펴보았으며, 역대 정부의 PR 부서명과 비교하여 시대적 변화를 탐색하였다. 방법 중앙행정기관(18부 5처 17청)의 공식 홈페이지를 방문해 조직도와 구성원 규모 및 업무 분장 자료를 수집· 분석하였다. 추가로 과거 3개 정부의 중앙행정기관 조직도를 수집해 PR 부서명의 변화를 살펴보았다. 결과 대부분의 중앙행정기관은 기관장 직속의 대변인실과 부속 PR 부서에서 업무를 수행하고 있으며, 대변인실 하의 PR 부서명은 ‘홍보담당관’실과 ‘디지털소통팀’이 가장 많았다. 일반적으로 부 단위 기관은 청·처 단위 에 비해 PR 부서가 복수로 세분화되어 있고 규모도 큰 것으로 나타났다. 총 633명의 PR 부서 구성원의 역 할 분장을 통해 정부 PR 업무를 어떻게 규정하고 있는지 살펴본 결과, 크게 대언론 관계와 온라인 채널 및 콘텐츠 관리로 이원화되고 있음을 알 수 있었다. 논의 및 결론 정부 PR은 과거 대언론 관계와 정보 제공 중심의 공보 개념에서 정부-국민 간 소통을 포함하는 현대적 PR, 소통 패러다임으로 진화하고 있음을 확인할 수 있었다. PR 부서의 위상과 역할도 이에 상응하는 모습으로 변화되었으나, 부처별 차이가 있고 한계점도 발견되어 앞으로 개선할 방향을 제언하였다.
Objectives Given the importance of government public relations, this study aimed to examine the status and role of the public relations (PR) departments in major governmental organizations in South Korea. Methods This study included a review of information for 40 governmental ministries and agencies, organizational charts and the role descriptions of officers working in PR departments, which were retrieved from the official websites of those organizations. The title and size of the PR departments and the key roles of officers in the departments were analyzed. In addition, the titles of the PR departments in the current government led by President Moon were compared with those in the past three governments by President Park, Lee, and Noh. Results The results showed that the Office of the Spokesperson and subsidiary PR department(s), using the terms ‘public relations (planning)’ and/or ‘digital communication,’ were the most common form of PR in the organizations analyzed. The Bu-level organizations appeared to have more specified PR departments, with a greater size of public officers than the other levels of governmental organizations. The key roles of 633 public officers were related with either media relations (e.g., writing press releases), or associated with the online activities (e.g., managing social media channels), but the roles involving research/analysis, issue management, and evaluation were not often identified. Conclusions Broadly speaking, the paradigm of government public relations has moved from the public information model toward the contemporary definition of public relations, with a focus on two-way symmetric communication and relationship building. The organizational environment surrounding PR departments in governmental organizations corresponded to such changes, in terms of the title, size, and roles of officers in the PR departments. Some suggestions were provided based on the findings.
Objectives Given the importance of government public relations, this study aimed to examine the status and role of the public relations (PR) departments in major governmental organizations in South Korea. Methods This study included a review of information for 40 governmental ministries and agencies, organizational charts and the role descriptions of officers working in PR departments, which were retrieved from the official websites of those organizations. The title and size of the PR departments and the key roles of officers in the departments were analyzed. In addition, the titles of the PR departments in the current government led by President Moon were compared with those in the past three governments by President Park, Lee, and Noh. Results The results showed that the Office of the Spokesperson and subsidiary PR department(s), using the terms ‘public relations (planning)’ and/or ‘digital communication,’ were the most common form of PR in the organizations analyzed. The Bu-level organizations appeared to have more specified PR departments, with a greater size of public officers than the other levels of governmental organizations. The key roles of 633 public officers were related with either media relations (e.g., writing press releases), or associated with the online activities (e.g., managing social media channels), but the roles involving research/analysis, issue management, and evaluation were not often identified. Conclusions Broadly speaking, the paradigm of government public relations has moved from the public information model toward the contemporary definition of public relations, with a focus on two-way symmetric communication and relationship building. The organizational environment surrounding PR departments in governmental organizations corresponded to such changes, in terms of the title, size, and roles of officers in the PR departments. Some suggestions were provided based on the findings.
목차
요약
서론
이론적 배경
정부 PR의 정의와 역사
정부 PR 패러다임의 변화: 공보, 홍보, PR, 그리고 소통
우리나라의 정부 PR: 조직적 변화
정부 PR 담당 부서의 역할
연구문제
연구 방법
연구 결과
PR 부서의 명칭과 조직도상 위치
PR 부서 인력 규모
정부기관 PR담당자의 역할 규정
결론 및 논의
연구 결과 요약 및 함의
연구의 한계 및 후속 연구 제언
References
ABSTRACT
서론
이론적 배경
정부 PR의 정의와 역사
정부 PR 패러다임의 변화: 공보, 홍보, PR, 그리고 소통
우리나라의 정부 PR: 조직적 변화
정부 PR 담당 부서의 역할
연구문제
연구 방법
연구 결과
PR 부서의 명칭과 조직도상 위치
PR 부서 인력 규모
정부기관 PR담당자의 역할 규정
결론 및 논의
연구 결과 요약 및 함의
연구의 한계 및 후속 연구 제언
References
ABSTRACT
한국PR학회
PR
정부기관