먹방 유튜버의 매력성·신뢰성이 제품 태도에 미치는 영향 연구: 콘텐츠 몰입의 매개효과 및 위험 지각의 조절효과를 중심으로
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 21 pages| 2020.12.14| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 최근 인기를 얻고 있고 영향력이 더욱 증대되고 있는 먹방과 관련해 먹방 유튜버의 속성인 매력성과 신뢰성이 콘텐츠 이용자들의 콘텐츠 몰입 및 제품 태도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 구체적으로 콘텐츠 중심으로 다루어져 왔던 먹방 연구를 확장하여, 정보원의 영향력을 검증하고자 하였으며, 먹방 콘텐츠에 대한 위험 인식 콘텐츠 몰입을 조절하는지를 확인하고자 하였다. 이에 본 연구는 일반 성인 216명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였다. 본 연구의 결과 먹방 유튜버의 매력성은 콘텐츠 몰입을 높이고, 제품태도를 긍정적으로 형성하는데 영향을 미쳤으며, 신뢰성은 제품태도에만 유의한 주된 효과를 보였다. 또한 먹방 유튜버의 매력성과 신뢰성은 콘텐츠 몰입을 매개하여 제품태도를 호의적으로 형성하는데 영향을 미쳤다. 그러나 위험 지각의 조절효과는 검증되지 않았다. 본 연구의 결과를 통해 먹방 유튜버의 속성 중 매력성과 신뢰성을 개발하는 것은 광고 효과 측면에서도 효율적인 성과를 창출할 수 있을 것이라는 점을 시사하며, 먹방 유튜버의 정보원으로서 중요성과 가치를 입증했다는 의의가 있다.
 
In relation to Mukbang (eating show) related content which have gained popularity and influence, this study attempts to analyze the effect attractiveness and reliability of Mukbang Youtubers has, which are key attributes of Mukbang YouTubers, on the audiences’ level of engagement and attitudes toward products. This paper specifically intends to verify the influence of information sources by expanding on content centric Mukbang research and to prove whether this controls the risk perception level of engagement for eating and drinking content. An online questionnaire was conducted to 216 adults for this research. The research found that the attractiveness of the Mukbang content creators increased content engagement rates and helped form positive attitudes toward products, whilst the reliability of these Youtubers had a significant effect only on audiences’ attitudes toward products. In addition, the attractiveness and reliability of Mukbang YouTubers influenced audiences in the formation of favorable product attitude by mediating content engagement rates. However, the modulating effect of risk perception had not been verified. The results of this study suggest that the advancement of positive attributes of Mukbang YouTubers create effective results in advertising, and proves their importance and value as an information source.
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 논의
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결과 및 논의
참고문헌
Abstracts
#먹방 #유튜버 #콘텐츠 몰입 #제품태도 #위험 지각 #Mukbang #YouTuber #immersive content #engagement rate #product attitude #risk perception
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