정치인 SNS의 메시지와 정치인 유형이 수용자의 반응에 미치는 영향
한국PR학회 | 한국PR학회 | 38 pages| 2019.11.29| 파일형태 :
조회 41 다운로드 0
자료요약
배경 및 목적 본 연구에서는 SNS 중 보편적으로 사용되고 있는 페이스북을 중심으로 정치인의 SNS 활용에 대한 효과를 살펴보고자 한다. 구체적으로 정치 커뮤니케이션 효과에 영향을 주는 메시지(개인적/사회적 메시지), 정보원 (유명/일반 정치인), 그리고 수용자 요인(이념적 성향)에 대한 선행 연구들을 토대로 SNS 맥락에서의 정치 커뮤니케이션 효과를 살펴보고자 하였다. 방법 본 연구는 정치인 SNS 내 게시된 메시지 유형과 정치인 유형에 따른 효과를 살펴보기 위해 실제 유권자들을 대상으로 한 온라인 실험을 진행하였다. 자료 수집은 온라인 조사 프로그램을 통하여 진행되었는데, 메시지 유형과 정치인 유형을 다르게 처치한 실험 자극물을 수용자에게 제시한 후 그 반응을 조사하였다. 실험에 참 여한 피험자는 투표권이 있으며, SNS를 사용하고 있는 개인이었으며, 총 응답자 수는 237명이었다. 결과 메시지 유형에 따른 정치인에 대한 태도와 구전 의도는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 즉각적 반 응 의도의 경우, ‘댓글 달기’와 ‘공유하기’에서 유의미한 차이가 나타났다. 실험 참가자들은 개인적 메시지보 다 사회적 메시지에 보다 긍정적으로 평가하는 것을 알 수 있었다. 그리고 메시지 유형에 따른 수용자 반응 에 있어서 정치인의 유형과 수용자의 정치적 이념의 조절 효과는 대체로 나타나지 않았다. 그러나 ‘공유하기’ 반응 의도에 있어서 메시지 유형과 정치적 성향의 상호작용 효과는 나타났다. 논의 및 결론 본 연구는 정치 커뮤니케이션 효과 연구에 있어서 SNS의 특징을 고려한 새로운 관점을 제시한 것에 의의가 있다고 할 수 있다. 본 연구의 결과는 학문적으로 SNS 공간에서 정치 커뮤니케이션 메시지의 효과를 그간의 SNS 매체 이용 행동 연구 및 정치 커뮤니케이션 연구들을 종합적으로 반영하여 진행한 연구라는 점에서 의 의를 가질 수 있다. 또한 본 연구의 결과를 통하여 정치인들은 자신들의 유명 정도에 따라 메시지 전략이 달 라져야 함을 알 수 있었고, 더불어 커뮤니케이션 대상이 누구인가에 따라서도 커뮤니케이션 전략이 달라짐 을 본 연구는 보고하였다. 
 
Objectives In this study, we investigated the effects of politicians’ Facebook messages. We mainly studied Facebook because it is the most commonly used medium among SNS. Specifically, this study aimed to examine the effects of different message types (personal / social messages), information sources (celebrities / general politicians), and audience factors (political orientation) based on the previous findings and the characteristics of that medium. Methods This study conducted an online experiment to examine the effects of different types of messages posted by politicians on SNS as well as the types of politicians. Data was collected from actual voters through an online survey program in which the subjects were presented with experimental stimuli with different message types and politician types. The collected responses were examined afterwards. The subjects of this study were eligible to vote and were users of SNS, which totaled to be 237 respondents. Results The findings indicate that there is a statistically significant interaction effect in audiences’ attitudes and word of mouth intentions based on politician types and message types. With regards to online behavioral reaction intentions, there were significant differences in ‘comments’ and ‘shares’. Participants rated social messages more positively than personal messages. In addition, moderating effects of the types of politicians and the political orientations of the respondents were not found in the audience response according to the message types. However, the interaction effect of message type and political orientation was seen in the intention to ‘share’. Conclusions The authors believe that the results of this study are meaningful because they provide a new perspective in how SNS messages can influence political communication effects. In terms of academic implications, this study elucidates the effects of SNS messages on political communication as there are several important variables in the area of SNS and political communication used in this study. In addition, the results could be very beneficial to politicians, because this study focused on the actual messaging strategies in Facebook.
목차
SNS를 활용한 정치 커뮤니케이션 활동
SNS를 활용한 정치 커뮤니케이션 효과와 영향 요인
영향 요인: 메시지 유형
영향 요인: 정보원
수용자의 이념적 성향
연구가설
연구 방법
실험 절차 및 피험자 선정
실험 자극물 및 조작 체크
측정 항목
연구 결과
정치인에 대한 태도
즉각적 반응 의도
구전 의도
결론 및 논의
한국PR학회 SNS 페이스북
저작권 안내 및 사용범위와 규정
  • 위 정보 및 게시물 내용의 불법적 이용, 무단 전재, 배포는 법적으로 "금지되어" 있습니다.
  • 저작권 침해, 명예훼손 등 분쟁요소 발견시 하단의 “고객센터”를 이용해주세요.
  • 기타는 저작물의 등록자가 정하는 사용 범위와 규정에 준합니다.
  • 위 자료는 한국PR학회 가 저작권을 관리하고 있습니다.
자료 제공처