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제품의 사용성이 사용자의 감성에 미치는 영향에 관한 연구 = The effects of the usability of products on user's emotions | 2006.11.23
광고와 소비자행동 | (한국과학기술원)
본 논문의 목적은 사용자들이 제품을 사용하면서 느끼는 감성의 변화를 조사하여 제품의 사용성이 인간의 감성에 어떤 영향을 미치는 지에 대하여 밝혀내는 데 있다. 지금까지의 사용성 및 감성에 관련된 연구들을 살펴보면 제품의 사용성과 사용자의 감성이 아주 밀접한 관계를 가지고 있음을 역설하고 있다. 하지만 현재까지의 사용성에 관련된 연구에서는 사용자의 수행도와 같은 객관적인 측면만이 강조되어 왔고, 사용자의 감성적인 측면에 대한 평가는 소홀히 되고 있음을 발견할 수 있다. 이는 사용성의 객관적인 측면에 대한 평가체계는 이제 어느 정도 정립되어 있으나 제품을 사용하면서 사용자가 느끼는 감성을 평가하기 위한 체계가 정립되어 있지 않기 때문이라 할 수 있다. 또한 지금까지 인간의 감성에 대한 연구들을 살펴보면 사용자들에게 좋은 감성을 유발할 수 있는 제품을 어떻게 디자인 할 것인가에 초점을 맞추어 제품의 외관과 감성에 관련된 것에 집중되어 있고, 제품을 사용하면서 표출되는 인간의 감성에 관련된 연구는 아직 많이 이루어지고 있지 않는 실정이다. 이에 본 연구에서는 제품을 사용하는 도중에 표출되는 사용자의 감성을 측정할 수 있는 가장 적절하고 효과적인 측정방법을 제안하여 제품을 사용하면서 느끼는 사용자의 감성변화를 측정하고, 이를 통해 제품의 사용성과 사용자의 감성 간에 어떤 상관관계를 가지고 있는지 밝혀 보고자 하였다.일반적으로 감성의 측정방법은 사용자의 주관적인 평가를 토대로 하는 심리적 측정방법과 생리신호를 이용하는 생리적 측정방법으로 크게 나눌 수 있다.
문화상품의 공급사슬 동학 : 영화산업의 에이전트 모형접근 | 2007.02.01
광고와 마케팅 | (한국과학기술원)
When studying the motion picture industry, researchers have seldom focused on the integration and competition among the supply chain players, particularly because of the difficult of capturing all the supply chain dynamics through traditional methodologies. In this study, 1 developed and agent-based model and a method for validation through a chi-square test that verified the regeneration. After validating the model with real data, we conducted a set of simulation experiments. Research model is consists of two parts. A choice model of moviegoer is developed in the first part. I considered four factors as the key elements for understanding the box office dynamics of a movie. The factors are marketing strategy by service providers such as distributors or producers, critiques by Independent information provider such as media, word-of-mouth by decentralized network of moviegoers, and the feedback of the box office information by centralized media. I expanded the model of moviegoer to integrate the movie theater in the second part of the research.
망외부성이 디지털 경제의 마케팅에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the effect of network externality on marketing in the digital economy | 2007.05.09
광고와 마케팅 | (한국과학기술원)
With more sectors showing increasing returns, we are in need of modified concepts, models, and strategies for management in today`s digital economy. In chapter 2, this study incorporates network externality factors into marketing analysis m the digital economy. Total network size, local network size, and network strength are introduced and I found three network externality factors have different effects on the users` future usage intention for the four Internet services, In chapter 3, I developed a new diffusion model that incorporates the indirect network externality. New model incorporates the two-way interactions in forecasting the diffusion of hardware products based on a simple but realistic assumption.
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