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Elaborative Processing that Matters : A Study on Factors Influencing Perceived Risks of Food and Medicine Safety
자료요약
<배경 및 목적> 본 연구는 식품 및 의약품 안전에 관한 공중의 위험 인식을 형성하는 데 있어서 미디어, 대인 간 커뮤니케이션, 그리고 정교화 과정의 역할을 탐구하였다. <방법> 본 연구에 사용된 자료는 전국 단위의 온라인 패널 설문 조사를 통해 수집되었으며, 샘플 수는 1,001명이었다. 연구 방법은 식품 및 의약품 안전에 관한 위험 인식을 종속 변인으로 하고, 식품 및 의약품과 관련한 미디어 사용, 대인 간 커뮤니케이션, 정교화 과정 등을 독립 변인으로 위계적 회귀 분석을 실시하였다. <결과> 연구 결과 텔레비전 시청과 대인 간 커뮤니케이션이 위험 인식을 높여 주는 변인으로 나타났다. 다만, 미디어 사용의 효과는 간접적일 수 있었는데, 이는 위계적 회귀 모형에 대인 간 커뮤니케이션과 정교화 과정을투입했을 때 그 효과가 사라졌기 때문이다. 또한 미디어 사용, 대인간 커뮤니케이션, 그리고 정교화 과정 사이에 상호작용 효과가 발견되었다. 보다 중요한 연구 결과는 정교화 과정이 인터넷 뉴스 읽기, SNS 사용, 그리고 대인 간 커뮤니케이션의 효과를 조절했다는 점이다. <논의 및 결론> 결론적으로, 본 연구는 이전에 연구가 많이 이루어지지 않았던 위험 인식에 영향을 주는 다양한 미디어 및커뮤니케이션 변인들을 실증적으로 검증한 연구로서, 향후 위험 커뮤니케이션의 관련 분야에 기여할 것으로 기대한다.
This study explores the role of the media, interpersonal communication, and elaborative processing in shaping the public’s perceived risks of food and medicine safety in South Korea. Data for this study came from a national online survey with an interview of 1,001 respondents in South Korea. Findings showed that watching television, using Internet news and interpersonal communication increased perceived risks. The impact of media use could be indirect because its effects disappeared after entering interpersonal communication and elaborative processing into the model. We also found the effect of interaction between the media, interpersonal communication, and elaborative processing. Most importantly, elaborative processing moderated the effects of using Internet news and social networking sites and discussing with others. This study contributes to risk communication literature by empirically testing various factors influencing risk perceptions in South Korea, where was rarely examined.
목차
1. Abstract
2. Introduction
3. Literature Review
3-1. Mass Media and Perceived Risks
3-2. Interpersonal Discussion
2. Introduction
3. Literature Review
3-1. Mass Media and Perceived Risks
3-2. Interpersonal Discussion
risk perception
elaborative processing
food and medicine safety
위험 인식
정교화 과정
식품 및 의약품 안전








