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모바일 기지국 데이터와 와이파이 데이터를 활용한 디지털 사이니지 효과 측정 연구: 코엑스 옥외광고물 자유표시구역을 중심으로
자료요약
본 연구는 OOH 광고 효과의 객관적이고 과학적인 측정을 위한 지표를 설정하기 위해 모바일 기지국 데이터와 와이파이 감지 데이터를 활용하여 무역센터 일대 디지털 사이니지 주변의 유동 인구를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 모바일의 기지국 데이터만 가지고 무역센터 일대 자유표시구역의 유동 인구를 측정하는 거시적 방법에서 와이파이 감지 기술을 활용하여 디지털 사이니지가 설치된 특정 구역의 유동 인구를 측정하는 미시적인 방법을 동시에 비교분석하였다는 점에서 의미가 있다. 이 결과를 기초로 디지털 사이니지 광고와 콘텐츠 전략을 수립하는 데 있어 일별, 시간별 그리고 매체별에 따라 차별적인 커뮤니케이션 전략을 수립할 수 있는 전략적인 기초가 될 것으로 기대된다.
This study tried to examine the floating population around digital signage in the trade center area by utilizing mobile base station data and Wi-Fi sensing data to establish indicators for objective and scientific measurement of OOH advertising effects.
This study attempted to examine the floating population around the digital signage at the trade center using mobile base station data and Wi-Fi sensing data in order to establish an index for objective and scientific measurement of OOH advertising effect.
This study compares and analyzes at the same time a microscopic method of measuring the floating population of a specific area where digital signage is installed using Wi-Fi detection technology from the macro method of measuring the floating population of the free display area around the trade center using only mobile base station data It is meaningful in that it did. Based on this result, it is expected to be a strategic basis for establishing a differentiated communication strategy for each day, hour, and medium in establishing a digital signage advertisement and content strategy.
This study tried to examine the floating population around digital signage in the trade center area by utilizing mobile base station data and Wi-Fi sensing data to establish indicators for objective and scientific measurement of OOH advertising effects.
This study attempted to examine the floating population around the digital signage at the trade center using mobile base station data and Wi-Fi sensing data in order to establish an index for objective and scientific measurement of OOH advertising effect.
This study compares and analyzes at the same time a microscopic method of measuring the floating population of a specific area where digital signage is installed using Wi-Fi detection technology from the macro method of measuring the floating population of the free display area around the trade center using only mobile base station data It is meaningful in that it did. Based on this result, it is expected to be a strategic basis for establishing a differentiated communication strategy for each day, hour, and medium in establishing a digital signage advertisement and content strategy.
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구문제 설정
Ⅳ. 연구방법
Ⅴ. 연구 결과
Ⅵ. 결론 및 함의
참고문헌
Abstracts
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구문제 설정
Ⅳ. 연구방법
Ⅴ. 연구 결과
Ⅵ. 결론 및 함의
참고문헌
Abstracts
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