기금조성용 옥외광고사업의 활용성에 관한 전문가 인식 조사 : 남북공동올림픽 등 국제행사 지원을 중심으로
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 22 pages| 2020.03.11| 파일형태 :
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자료요약
본 연구의 목적은 광고의 공적 역할이 중요시되는 환경에서 기금조성용 옥외광고사업의 국제행사 지원에 대한 타당성을 탐색하는 데 있다. 광고업계와 공공기관 전문가 13명을 대상으로 심층면접을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째는 기금조성의 공적지원 필요성에 대해서는 대체로 긍정적으로 인지하고 있었으나, 사업 목적의 타당성이 먼저 설정되어야 한다는 의견이 많았다. 둘째는 수익사업으로서 사업성보다 공익자금 활용이라는 공적 타당성이 우선적으로 고려되어야 하는 것으로 나타났다. 기금조성사업의 공적 지원은 곧 산업 진흥에도 기여할 것으로 보아 공익성과 산업 지원을 별개로는 인식하지 않았다. 셋째, 국제행사지원 사업의 운영 개선을 위해서는 먼저 사업 목록을 우선적으로 정해야 하며 합리적 효과 모델이 수립되어야 한다고 보았다. 넷째, 남북공동올림픽 유치를 위한 지원 가능성 및 타당성은 낮게 평가하였으나, 광고 위상을 제고하는 기회로서 긍정적으로 인식하였다. 다만 행사 지원 효과가 기업과 국민에게 돌아갈 수 있어야 한다는 인식이 있었다. 다섯째, 사업 주체로서 한국옥외광고센터의 내외적 역량 강화 및 소통 시스템 등이 더 원활해져야 한다는 의견이 수집되었다.
 
This study aims to explore the role and validity of ‘Fundraising Outdoor Advertising Business(FOAB)’ by Korea Out of Home Advertising Center, in the era that the public role of advertising is highly estimated. Depth-interviews with 13 experts from advertising business and public institutions related with outdoor advertising. The results are as follows. First, informants generally agreed to the necessity of public suport by FOAB, but insisted that the feasibility of business should be set prior to the business execution. Second, public feasibility are said to be set prior to business profit in the public execution of FOAB, Third, it is frequently mentioned that business list and rational business effect model should be set for the successful support for public event of FOAB. Fourth, the feasibility of South-North’s joint hosting of Olympics is said to be low, while the importance and positive effect including the effect for national people is highly anticipated. Fifth, some suggestions is given to enhance both internal and external capacity of ’Korea Out Of Home Advertising Center’ to strengthen its communication system, align with its FOAB.
목차
Ⅰ. 문제제기 및 연구 필요성
Ⅱ. 선행연구
Ⅲ. 연구방법: 심층면접
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌
Abstracts
#기금조성용 옥외광고사업(한국옥외광고센터) #공적지원 #다중흐름모델 #실현가능성 #삼각검증법 #Fundraising Outdoor Advertising Business(by Korea Out of Home Advertising Center) #Public Support for international events #Multiple streams framework #Feasibility #Triangulation
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