자료요약
본 연구의 목적은 생활 속에서 손쉽게 섭취할 수 있는 건강기능성식품인 과채음료를 중심으로 노인들의 소비행태를 조사하고 과채음료 소비를 높이는 전략 방안을 모색하는 것이다. 연구를 위해 300명의 서울 경기 등에 거주하는 노인에게 설문조사를 실시하였으며 응답데이터에 대해서는 빈도분석과 회귀분석을 시행하였다.
분석결과는 다음과 같다. 첫째 건강기능성 식품으로서 과채음료에 대한 노인들의 응용빈도, 음용시기, 지출금액, 정보획득 방법 등 전반적 소비행태를 파악할 수 있었다. 둘째, 과채음료에 대한 선호가 높을 경우 제품 포장의 중요도에 대한 노인의 인식도 높게 나타났다. 셋째, 과채음료의 건강기능적 장점에 대해 높이 지각하는 노인의 경우 구매시 기능적 정보표시 포장을 중요하게 인식하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 건강기능성 식품으로서 노인의 과채음료 섭취 활성화와 제품 판매를 위한 마케팅에 전략적 시사점을 제공한다.
The aim of this study is to investigate the consumption behavior of elderly people, focusing on the fruit and vegetable beverage as the healthy and functional foods, and to find strategic ways to increase consumption. For the analysis, we surveyed the 300 elderly people. Frequency analysis and regression analysis were performed on the data.
The results of the analysis are as follows.
First, we found out the general consumption behavior such as frequency of beverage application, drinking time, amount of expenditure, information acquisition method of elderly people. Second, it revealed when the preference for beverages is high, the importance of product packaging is high. Third, it is revealed that if the elderly perceived more of the functional merit of the beverage, perceived more importance of product information in packaging. These results suggest the strategic implications of marketing for the activation of beverage consumption and product sales of the elderly as health functional food
분석결과는 다음과 같다. 첫째 건강기능성 식품으로서 과채음료에 대한 노인들의 응용빈도, 음용시기, 지출금액, 정보획득 방법 등 전반적 소비행태를 파악할 수 있었다. 둘째, 과채음료에 대한 선호가 높을 경우 제품 포장의 중요도에 대한 노인의 인식도 높게 나타났다. 셋째, 과채음료의 건강기능적 장점에 대해 높이 지각하는 노인의 경우 구매시 기능적 정보표시 포장을 중요하게 인식하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 건강기능성 식품으로서 노인의 과채음료 섭취 활성화와 제품 판매를 위한 마케팅에 전략적 시사점을 제공한다.
The aim of this study is to investigate the consumption behavior of elderly people, focusing on the fruit and vegetable beverage as the healthy and functional foods, and to find strategic ways to increase consumption. For the analysis, we surveyed the 300 elderly people. Frequency analysis and regression analysis were performed on the data.
The results of the analysis are as follows.
First, we found out the general consumption behavior such as frequency of beverage application, drinking time, amount of expenditure, information acquisition method of elderly people. Second, it revealed when the preference for beverages is high, the importance of product packaging is high. Third, it is revealed that if the elderly perceived more of the functional merit of the beverage, perceived more importance of product information in packaging. These results suggest the strategic implications of marketing for the activation of beverage consumption and product sales of the elderly as health functional food
목차
1. 문제제기 및 연구 목적
2. 문헌 연구
3. 연구문제 및 연구가설
4. 연구방법 및 응답자의 특성
5. 분석결과
5. 결론 및 논의
2. 문헌 연구
3. 연구문제 및 연구가설
4. 연구방법 및 응답자의 특성
5. 분석결과
5. 결론 및 논의
건강기능성식품
선호도
구매 태도
과채음료
소비행태
노인
포장속성
Functional food
Preference
Purchase intention
vegetable beverage
consumer behavior
elderly man
package attributions