중앙행정기관의 소셜미디어 홍보에 관한 비판적 연구
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 21 pages| 2018.12.06| 파일형태 :
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자료요약
민주적 정부는 정책의 소비자이자 수용자인 공중의 관계성을 중시할 수밖에 없고, 이러한 환경에서 소셜미디어는 공중과의 관계성을 안정적이고 긍정적으로 유지할 수 있는 주요 방법으로 인식된다. 이에 따라 우리 중앙행정기관들 역시 다양한 소셜미디어 채널을 이용해 정책을 홍보하고, 공중과의 관계성을 강화하고 있다. 다만 소셜미디어에 대한 사회적 기대와 달리 정부 부처의 소셜미디어 채널 이용 방식은 차별화되어 있지 않다. 대부분의 정부 부처가 동일한 메시지를 단순하게 다양한 채널을 통해서 배포하는 것에 주력하고 있고, 또한 동영상 콘텐츠처럼 젊은 세대들로부터 호응도가 높은 콘텐츠에 대한 활용도도 낮기 때문이다. 이와 관련해서 소셜미디어 PR 채널의 몇 가지 개선 방향을 도출할 수 있는데, 그 방안은 다음과 같다. 첫째, 블로그 운영을 통한 정보 전달 형태에서 벗어나 소셜미디어로 소통 채널을 확대하고 흥미성 있는 콘텐츠를 제작하는 방안을 고려해야 한다. 둘째, 동영상 콘텐츠에 대한 활용 비중을 더욱 높여야 한다. 셋째, 부처의 핵심 분야별로 개별적인 채널을 운영해야 한다. 넷째, 사용하지 않는 PR 채널을 폐쇄하고 부처의 특성에 따라 핵심적인 채널에 집중해야 한다. 소셜미디어를 이용한 PR에서 가장 핵심적인 요소는 알리고 전달하는 공보의 성격이 아니라, 정책 소비자·수용자와 소통을 하는 것이기 때문이다. 
 
The democratic government places importance on the relationship of the public, which is the consumer and detainee of the policy. In this environment, social media is perceived as the main way to maintain a stable and positive relationship with the public. As a result, our central government agencies are also using various social media channels to promote their policies and strengthen their relationship with the public. However, most government departments focus on distributing the same message simply through various channels, and the utilization of video contents is also low. In this regard, we can draw some improvement directions of social media PR channels. First, it is necessary to consider ways of expanding communication channels and creating interesting contents, away from the form of information transmission through blog operation. Second, government ministries should increase their use of video contents. Third, it is necessary to operate individual channels for each core sector of government departments. Fourth, close unused PR channels and concentrate on core channels according to the characteristics of the department.
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 소셜미디어와 정부 PR
Ⅲ. 연구문제 및 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 논의 및 결론
소셜미디어 중앙행정기관 홍보 내용분석 정책 PR social media government ministries content analysis policy PR
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