메시지 프레임과 불확실성 인식이 예방 행동 의도에 미치는 영향 - 기후 변화 이슈를 중심으로
광고연구 | 한국광고홍보학회 | 45 pages| 2017.05.10| 파일형태 :
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자료요약
이 연구는 기후 변화에 대응하는 사람들의 예방 행동 의도에 영향을 미칠 수 있는 변인들의 효과에 대해 살펴보고자 하였다. 메시지 프레이밍과 메시지 불확실성 인식이 예방행동 의도에 미치는 영향에 있어서 이슈 관여도와 불확실성 회피 성향에 따른 조절 효과가 존재하는지, 집단적 효능감에 의해 매개되어 예방 행동 의도에 영향을 미치는지, 집단적 효능감의 매개 효과가 이슈 관여도와 불확실성 회피 성향에 의해서 조절되는 효과가 존재하는지에 대해 알아보고자 하였다. 예방 행동 의도는 거시적 차원과 미시적 차원으로 구분하여 분석하였으며, 그 결과 거시적 차원의 행동 의도에 있어서 이슈 관여도와 불확실성 회피 성향이 높을 때 메시지 프레이밍과 메시지 불확실성의 상호작용 효과가 나타났고, 불확실한 메시지가 주어질 때 손실 프레임이 효과적이며 확실한 메시지가 주어질 때 이익 프레임이 효과적이라는 것이 나타났다. 반면 메시지효과와 상관없이 집단적 효능감은 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 집단적 효능감의 매개효과가 이슈 관여도와 불확실성 회피 성향에 의해 조절되는지 알아보기 위해 조절된 매개 효과를 검증하고자 하였으며, 불확실한 메시지에 대해 불확실성 회피 성향이 낮을수록 집단적 효능감을 매개하여 거시적 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로, 기후 변화 이슈와 관련한 설득 효과는 메시지 유형뿐만 아니라 심리적 요인, 개인적 특성을 고려한 다차원적 접근이 필요하다는 것을 확인할 수 있었다.
 
This study aims to examine the effects of message types on preventive behavioral intention with reference to climate change. In this process, moderating effects of issue involvement and uncertainty avoidance, and mediating effects of collective efficacy were tested while moderated mediation effects were considered at the same time. Two message types including message frames (gain-loss frames) and message uncertainty were manipulated in regard to the climate change issue. Experimental samples were divided into four groups by two dimensions (gain/loss framing and high/low uncertainty). The results showed that the micro-level preventive behavioral intention became stronger when involvement and uncertainty avoidance were high respectively. However, in the macro-level behavioral intention, the results indicated the interaction effect between message framing and message uncertainty. The loss frame was more effective than the gain frame when message uncertainty was high, but the gain frame was more effective when message uncertainty was low. Collective efficacy had a significant effect on preventive behavioral intention in a general fashion. To test moderated mediating effects, the moderating variables of involvement and uncertainty avoidance were categorized by high and low group. In the group of the low-level uncertainty avoidance, collective efficacy fully mediated between message uncertainty and preventive behavioral intention. In conclusion, message effects on preventing climate change need to be reinforced by incorporating psychological factors, individual characteristics and cultural specifics. Based on the results, theoretical ramifications and practical applications were discussed.
목차
1. 서론
2. 문헌연구
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 결론 및 논의
참고문헌
기후 변화 메시지 불확실성 메시지 프레이밍 조절 Climate Change Messege Uncertainty Message Framing Moderated Mediation Effect Preventive Behavioral Intention
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