CSR에 대한 지각된 적합성이 구전 의도에 미치는 영향 - 동기 추론 및 진정성의 매개 효과를 중심으로
자료요약
본 연구는 CSR에 대한 지각된 적합성이 구전 의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 특히 본 연구는 CSR에 대한 동기 추론 및 지각된 진정성의 매개 효과도 함께 살펴보았다. 전국적 규모의 747명 응답자를 대상으로 온라인 설문 조사를 실시한 결과 지각된 적합성은 사회 공헌 추구 동기 추론, 지각된 진정성, 구전 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 사회 공헌 추구 동기 추론은 지각된 진정성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으나 구전 의도에는 유의미한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로 지각된 진정성도 구전 의도에는 유의미한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 본 연구는 가상의 기업이 아닌 실제 존재하는 기업을 대상으로 조사를 했기 때문에 일반화의 가능성이 높으며. 실제 CSR을 수행하는 기업들이 CSR 전략을 수립하는 데 유용한 지침을 제공해 줄 수 있을 것이라고 기대한다.
This study examined the effect of the perceived fit on the word of mouth intention for corporate social responsibility(CSR). In particular, the study examined mediating effects of motivation inference and perceived authenticity for CSR. An online survey was conducted with 747 respondents on a national scale. The results showed that the perceived fit had statistically significant positive effects on the social contribution motivation inference, the perceived authenticity, and the word of mouth intention. The social contribution motivation inference had a positive effect on the perceived authenticity, but did not have a statistically significant influence on the word of mouth intention. In addition, the perceived authenticity did not have a significant effect on the word of mouth intention. The study investigated an actual existing corporation, not a fictitious corporation. Therefore, the findings of this study could provide useful guidelines on the establishment of CSR strategies for actual corporations.
This study examined the effect of the perceived fit on the word of mouth intention for corporate social responsibility(CSR). In particular, the study examined mediating effects of motivation inference and perceived authenticity for CSR. An online survey was conducted with 747 respondents on a national scale. The results showed that the perceived fit had statistically significant positive effects on the social contribution motivation inference, the perceived authenticity, and the word of mouth intention. The social contribution motivation inference had a positive effect on the perceived authenticity, but did not have a statistically significant influence on the word of mouth intention. In addition, the perceived authenticity did not have a significant effect on the word of mouth intention. The study investigated an actual existing corporation, not a fictitious corporation. Therefore, the findings of this study could provide useful guidelines on the establishment of CSR strategies for actual corporations.
목차
1. 서론
2. 이론적 논의
3. 연구 방법
4. 연구결과
5. 결론
참고문헌
2. 이론적 논의
3. 연구 방법
4. 연구결과
5. 결론
참고문헌
사회 공헌활동
지각된 적합성
지각된 진정성
동기추론
구전 의도
Corporate Social Responsibility(CSR)
Perceived Fit
Perceived Authenticity
Motivation Inference
Word of Mouth Intention