개인 브랜드 자산 형성에서 유명인 매력성의 역할
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 48 pages| 2017.01.04| 파일형태 :
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자료요약
유명인의 개인 브랜드 자산에 관한 중요성은 급속한 글로벌화를 맞아 더욱 증가하고 있다. 특히 연예인, 스포츠 스타, 정치인 등 유명인들에 있어 개인 브랜드 자산은 경제적 이득, 선거에서의 득표와 같은 구체적 성과를 가져오는 것을 설명한 다수의 연구들이 진행된 바 있다. 특히 개인 브랜드는 제품 브랜드와는 구분되는 개인의 매력이 중요한 역할을 하는 것으로 알려져 있다. 따라서 본 연구에서는 유명인의 매력성은 개인 브랜드 자산에 어떠한 영향을 미치는지를 살피고자 하였다. 본 연구의 대상 유명인은 연예인, 정치인, 스포츠 스타로 구분하였고, 각각 유재석, 안철수, 김연아를 선정하였다. 유명인의 매력성과 개인 브랜드 자산 요인 간의 영향 관계를 구조방정식 모형을 통해 검증하였다. 연구 결과, 매력은 유명인 브랜드에 대한 인지적·감성적 자산과 업적에 대한 평가에 긍정적 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 개인 브랜드에 있어 인지적·감성적 자산이 업적에 대한 평가에 영향을 미치지 못하는 것에 비해 매력이 업적에 직접적 영향을 미치는 것으로 나타나 유명인에 대한 매력의 평가가 업적 평가에 더 큰 영향 요인이 될 수 있다는 점이 확인되었다.

Studies on the attractiveness, relatively more attractive person enjoys social benefits and has a higher life satisfaction. celebrities’ attractiveness is well known to play an important role for personal brand which is separated with the concept of product brand. This study tried to prove how celebrities’ attractiveness is configured and also analyzed its role in the personal brand equity model through a structural equation model. For the research on personal attractiveness, survey was performed to collect data and this study set in concrete 31 items in 4 factors which were social, physical, professional, and marketable attractiveness. This study hypothesized attractiveness’ positive effect on elements of personal brand equity. Analysis of the impact factors of attractiveness to personal brand equity consisted of, social, physical and professional attractiveness showed a positive effect on the cognitive and emotional asset each. This study also tried to verify the relationship between the elements of personal brand equity. The findings of this study showed that recognition, PAD, performance, and loyalty are essential elements of celebrities brand equity model. First of all, attractiveness showed positive effect on recognition, PAD, performance.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구가설 및 연구문제
4. 연구 방법
5. 연구 결과
6. 결론
참고문헌
Abstract
유명인 매력성 개인 브랜드 자산 구조방정식 Attractiveness Celebrities Personal brand path model
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