자료요약
배경 및 목적 소비자의 소비 라이프 스타일, 채널 이용 동기, 마케팅 속성, 지각된 위험과 함께 관계 유지 전략이 쇼핑 채널 에 따라 소비자의 만족, 불만족 및 채널 전환 의도에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 방법 생필품 구매에 한정하여 응답자를 대면 쇼핑 채널 주 이용자와 비대면 쇼핑 채널 주 이용자로 나누어 설문 조 사 후, 위계적 회귀분석을 실시했다. 결과 대면 쇼핑 채널의 경우 관계 유지 전략이, 비대면 쇼핑 채널은 채널 이용 동기가 소비자의 만족에 가장 큰 영 향을 주었다. 대면 쇼핑 채널의 경우 지각된 위험이, 비대면 쇼핑 채널의 경우 소비 라이프 스타일이 불만족 에 가장 큰 영향을 줬다. 또한 대면 쇼핑의 경우 소비 라이프 스타일이, 비대면 쇼핑 채널의 경우 지각된 위험 이 소비자들의 채널 전환 의도에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 논의 및 결론 최근 PR 분야에서 주목하고 있는 관계 유지 전략이 기존 마케팅 관련 영향 요인들과 함께 소비자의 만족에 유의미한 영향을 끼친다는 것을 실증적으로 보여 주었다. 또한 소비 라이프 스타일, 채널 이용 동기, 마케팅 속성, 지각된 위험, 관계 유지 전략을 한 모델 안에 투입해, 기존 연구에서 보여 주지 못한 독립 변수들의 상 대적인 영향력을 보여 주었다는 데 그 의의가 있다.
Objectives The effects of consumption lifestyle, channel usage motives, marketing characters, perceived risk, and relationship maintenance strategies on consumer satisfaction, dissatisfaction, and channel-switching intention in accordance with shopping channels were studied. Methods An online survey was conducted with consumers who mainly purchased daily necessities. Hierarchical regression analyses were executed. Results Relationship maintenance strategies were the biggest impact factors on consumer satisfaction in facing shopping channels while channel usage motives were the biggest in non-facing shopping channels. Perceived risks were the biggest impact factors on consumer dissatisfaction in facing shopping channels while consumption lifestyles were the biggest factor in non-facing shopping channels. Conclusions These results imply that relationship maintenance strategies could be the practical factors influencing consumer satisfaction with well-known marketing-related factors. Also, the relative impact of independent variables on consumer satisfaction, dissatisfaction, and channelswitching intention was shown by testing those factors within an integrated model.
Objectives The effects of consumption lifestyle, channel usage motives, marketing characters, perceived risk, and relationship maintenance strategies on consumer satisfaction, dissatisfaction, and channel-switching intention in accordance with shopping channels were studied. Methods An online survey was conducted with consumers who mainly purchased daily necessities. Hierarchical regression analyses were executed. Results Relationship maintenance strategies were the biggest impact factors on consumer satisfaction in facing shopping channels while channel usage motives were the biggest in non-facing shopping channels. Perceived risks were the biggest impact factors on consumer dissatisfaction in facing shopping channels while consumption lifestyles were the biggest factor in non-facing shopping channels. Conclusions These results imply that relationship maintenance strategies could be the practical factors influencing consumer satisfaction with well-known marketing-related factors. Also, the relative impact of independent variables on consumer satisfaction, dissatisfaction, and channelswitching intention was shown by testing those factors within an integrated model.
목차
요약
문제 제기
문헌 연구
지각된 위험
마케팅믹스 특성
소비 라이프 스타일
채널 이용 동기 특성
관계 유지 전략
연구 방법
온라인 설문 조사
설문 척도
연구 결과
인구통계학적 속성
측정 항목의 신뢰도
연구문제 검정
연구 함의 및 미래 연구 제언
References
Abstract
문제 제기
문헌 연구
지각된 위험
마케팅믹스 특성
소비 라이프 스타일
채널 이용 동기 특성
관계 유지 전략
연구 방법
온라인 설문 조사
설문 척도
연구 결과
인구통계학적 속성
측정 항목의 신뢰도
연구문제 검정
연구 함의 및 미래 연구 제언
References
Abstract
#쇼핑 채널
#만족
#불만족
#채널 전환 의도
#관계 유지 전략